Zmiana nastawienia cz.1

Pisząc o Prawie Przyciągania wspomniałam o tym jak ważne jest nasze nastawienie do życia/świata/ludzi, i jak ważny jest nasz sposób myślenia.

Kluczem do zmiany jakości naszego życia, do realizacji naszych celów jest POZYTYWNE nastawienie i oczekiwanie pozytywnych zdarzeń. Wydaje się to proste i oczywiste, tylko jak to zrobić?  

Niestety, nie ma prostej recepty, nie mamy „magicznego guzika”, którego naciśnięcie spowoduje zmianę. Wszystko wymaga czasu i systematycznej, świadomej pracy nad sobą. Kilka następnych wpisów poświęcę na opisanie sposobów na pracę nad zmianą naszego sposobu myślenia, nastawienia i podejścia do życia.

Przede wszystkim musisz sobie uświadomić, że to kim teraz jesteś i gdzie teraz jesteś jest wynikiem Twoich wyborów dokonywanych w przeszłości. Jest też wynikiem Twoich doświadczeń i Twoich interpretacji zdarzeń. Oczywiście zdarzają się w życiu sytuacje, na które nie masz wpływu, ale zawsze masz wpływ na to jak postąpisz w takiej sytuacji. To Ty decydujesz co pomyślisz o jakimś zdarzeniu i co w związku z tym zrobisz.

Tutaj mała dygresja…. Właśnie wróciłam z kursu Metody Silvy (wszystkim gorąco polecam), prowadzący (Zbigniew Królicki) bardzo ciekawie zobrazował taki sposób myślenia: „do kasy na dworcu PKP podchodzi człowiek i prosi o 1 bilet. Kasjerka pyta: dokąd? Człowiek odpowiada: „nie do Warszawy”…….                      Każdy z nas dokładnie wie czego NIE CHCE, ale czy wie czego CHCE?

Propozycja:  weź kartkę papieru, przedziel kreską na pół, utwórz 2 kolumny i w pierwszej wypisz jak najwięcej rzeczy/sytuacji, których nie chcesz, których unikasz. Następnie, w drugiej kolumnie, opisz te sytuacje z pozycji „chcę”. Chodzi o to, żeby przeformułować nasze obawy na oczekiwania, np.:

  • „Nie chcę chorować” zamień na „Chcę być zdrowa/y”,
  • „Nie lubię mojej pracy” zamień „Chcę pracować w miejscu, które…….”
  • „Nie chcę się spóźniać” zamień na „Chcę być punktualna/y”
  • „Nie umiem sobie poradzić z ……” zamień na „Chcę sobie poradzić z ……” lub „Chcę rozwiązać problem z …….”

Przyjrzyj się tej liście, popatrz na lewą kolumnę i zastanów się nad tym co czujesz kiedy to czytasz? Jakie emocje wywołują w Tobie te zdania? Następnie zrób to samo ze zdaniami z drugiej kolumny.

Każdemu wypowiadanemu zdaniu, każdej naszej myśli towarzyszą emocje.  Z pewnością zauważysz, że zdania/myśli sformułowane z pozycji „unikania” mają w sobie dawkę negatywnych emocji, bo zakładają brak czegoś lub obawę przed czymś. Inaczej niż zdania/myśli zaczynające się od „chcę”, „lubię”, „zależy mi na…”, które mają pozytywny wydźwięk i – w pewnym sensie – zachęcają do działania, bo przecież „chcieć, to móc” :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *